ProjeKt brief
Det Irländska försäkringsbolaget Oneclaims kontaktade oss för att få hjälp att utveckla en ny logotyp. Med tanke på deras inriktning var det viktigt att skapa en logotyp som känns förtroendeingivande.
inspiration
Mobil
Det röda O:et i logotypen är tänkt att hjälpa kunder uttala namnet rätt, samtidigt som det skapar en minnesvärd symbol.
Harvard University Press
Enkelheten i symbolen och silhuetten i den här logotypen är verkligen unik- inspirerande för vår logo.
Chase Bank
En av de mest ikoniska logotyperna i historien, distinkt och enkel.
THEME A: The Umbrella
There is something about umbrellas which is beautiful in its’ ubiquitous nature... It protects us and is a loyal companion wherever we might go. A bit like insurance companies protect our interests no matter what happens in life. (Plus a subtle wink to Irish climate and heritage of the brand).
A1 An umbrella seen from above
A2 A large umbrella that covers the entire word
A3 Umbrella + Coat of arms
THEME B: The hidden element
There is something almost magical about logotypes that has a hidden message. Some of the most iconic ones like Mobil Oil or Fedex springs to mind. Pure greatness :)
B2 The "1" is embedded in the "n"
B3 A more discrete version of B2
The client chose concepts A1 and B1 for further design development. He later chose B1 as the final version of the logo.
SKISSER
2 skisser på logotypen. Kunden valde att gå vidare med B1, vilket sedan vidareutvecklades en aning.
Vi skissade på logotypen med ordet "Oneclaims" utskrivet men insåg att vi kan skapa ett nytt ord genom att skriva det som "Cla1ms" istället...
RESULTAT
Logotypen i sin primära färgsättning med mörkblå bakgrund.
Logotypen som mindre symbol. Det är vikitgt att den även fungerar för mindre digitala och fysiska kontexter.
Exempel på hur element från logotypen kan återanvändas i marknadsföringssyften. Den grafiska "1:an" kan användas som en symbol för varumärket.